MicroGold logo

Microchanneling – ett effektivt sätt att behandla mot håravfall.

Området i hårbotten som är drabbat av håravfall behandlas med ett effektivt serum som stimulerar hårväxten och bromsar håravfallet.

MicroGold består av en behållare för serum och ett nålhus med 20 nålar. De supertunna nålarna tillverkas av titan och är överdragna av guld. De 24 karats guldnålarna har mikrokanaler som låter serumet föras rätt ner i huden på ett kontrollerat vis och på ett visst djup, när nålarna trycks in i huden.

MicroGold är självklart CE-märkt.

Hur går behandlingen till?

MicroGold skapar små, nästan osynliga kanaler i huden som låter de verksamma ingredienserna i Vital HR – Hair Restoration transporteras ned i de djupare lagren av hårbotten, där de kan göra mest nytta och skapa långvarig, föryngrande effekt. Stimulans av cellkommunikation och metabolism verkar som anti-ageing, hårväxten stimuleras och håravfall bromsas.

Vital HR är baserad på en vitaminiserad peptidkomplex och riktar huvudsakligen in sig på huvudorsakerna för alopecia, som är ett fysiskt fenomen och som påverkar växtcykeln hos så många som 70% av männen och upp till 50% av kvinnorna.

Vital HR minskar också effekterna av åldrande genom att reducera produktionen av det skadliga dihydrotestosteronet DHT samt förbättrar hårsäckarnas fuktbalans. Nyckeilngredienser i serumet är biotinyl tripeptide-1, biotin, apigenin, oleanolsyra och kopexil.

Är MicroGold-behandlingen säker?

De små mikrokanalerna återsluts inom en timme, så infektioner efter en behandling är väldigt ovanlig men för att kunna utföra behandlingen måste håret vara rentvättat.

Behandlingen görs i kur med 3-8 behandlingar och med ca 1 månads mellanrum men det kan ta upp till tre månader innan man kan se något resultat. Håravfall kan vara svårt att komma till rätta med och för att få någon som helst effekt, måste det finnas aktiva hårsäckar, dvs vara levande. Döda hårsäckar kan ej påverkas.

För bästa effekt och resultat samt lite beroende på hårbottens kvalité, kombineras MicroGoldbehandlingen med Dermapen4 microneedling.

45 min, 2 500 kr

Fakta – bra att veta om håravfall

Alopecia areata, eller fläckvis håravfall, är en autoimmun sjukdom där kroppens immunsystem låter alla hårsäckar gå in i vilostadiet varvid håret faller av. Man brukar räkna med tre stadier av håravfall:

• Alopecia areata – Fläckvis håravfall
• Alopecia totalis – Avsaknad av huvudhår
• Alopecia universalis – Total avsaknad av kroppsbehåring

Sjukdomen går ofta i skov med omväxlande håravfall och perioder med hårtillväxt. Generellt gäller att ju mer hår personen tappar desto större är sannolikheten att det aldrig växer tillbaka. Hos vissa patienter drabbas även naglarna av sjukdomen vilket gör dessa sköra. Sjukdomen är inte fysiskt skadlig men kan vara mycket psykiskt påfrestande för den drabbade. Många personer med Alopeci väljer att använda peruk.

Alopeci kan behandlas med varierande effektivitet. Inflammationsdämpande steroider kan appliceras topikalt (på huden), eller injiceras. Detta dämpar immunreaktionen som angriper hårsäckarna och låter dessa återhämta sig. En annan behandlingsform är att avsiktligt framkalla en kontaktallergi. Detta stimulerar hårsäckarna att producera hår men mekanismen är inte helt klarlagd.

Den associeras ibland med några andra autoimmuna sjukdomar som vitiligo (vita fläckar i huden) och hypotyreos (underproduktion av tyroxin i sköldkörteln).

Alopecia areata har tidigare betraktats som ett tillstånd framkallat av stress. Än idag kvarstår en tro på att stress skulle kunna framkalla fläckvist håravfall, men det finns väldigt lite vetenskapliga bevis som stödjer denna tes.

Personer av alla åldrar kan drabbas av fläckvist håravfall. Det är dock viktigt att känna till att en individ normalt sett tappar cirka 100 hårstrån per dag, utan att detta begränsade håravfall betraktas som alopeci.