Nu kommer höstmörkret

Dags för D-vitamintillskott!

Min duktiga kollega Monika Kwiatkowska, dipl hudterapeut och utbildad dietist har ordet i detta aktuella ämne. Bekämpa hösttröttheten!

D-vitamin är väldigt viktig för ett flertal funktioner i kroppen. Dessvärre tros stora delar av den svenska befolkningen lida brist på D-vitamin under vinterhalvåret och bör därför ta D-vitaminstillskott.

D-vitamin definieras av flera kemiska föreningar. De två huvudämnena är vitamin D2 (ergokalciferol, som är tillverkad av ergosterol) och vitamin D3 (kolekalciferol, bildad från 7-DHC). Benämningen “vitamin D” avser D2 eller D3, eller båda – de är också kända som kalciferoler. Den biologiskt aktiva formen av vitamin D, som är 1,25-dihydroxivitamin (D3), fungerar som både ett vitamin (kommer från mat) och en prohormon (det produceras i huden under inflytande av UVB-ljus). På grund av bristen på solsken i huden, så produceras inte D-vitamin. Dessutom har bearbetade livsmedel inte tillräckligt med de vitaminer och mikronäringsämnen vi behöver.

 

 

 

 

Receptorer som binder vitamin D finns överallt i kroppen, vilket skvallrar om att vitaminet har många olika funktioner.

Förbättrar immunförsvaret.  D-vitaminbrist ökar förekomsten av infektioner. Det finns också en ökad risk för autoimmuna sjukdomar, där immunsystemet vänder sig mot egna kroppsceller. D-vitamin stimulerar aktiviteten hos vita blodkroppar som kallas makrofager, stöder mognad av andra delar av vårt immunsystem, inklusive T-celler. När vi har ett bra immunförsvar, är vi mindre benägna att drabbas av bakteriella infektioner och svampinfektioner. En studie visar också förbättrade eksem.

Det är antidepressivt. D-vitamin deltar i hjärnans utveckling. Hjärnceller i hjärnan – neuroner – har D-vitamin receptorer på deras yta.  Neurologiska funktioner blir sämre vid D-vitaminbrist. Det har observerats att förekomsten av säsongsbesvär, premenstruellt syndrom, depression, schizofreni och demens är nära besläktade med D3. Detta beror på onormal mättnad av hjärnreceptorerna och de kan inte ta emot tillräckligt med. D-vitamin.

Stärker benen. D-vitamin är viktigt för skelettet. Den enda källan till kalcium i kosten är inte tillräckligt. Kalcium deponeras i blodkärlen, vilket får dem att förkalkas, och samtidigt leder dess brist i benet till osteoporos. D-vitamin hjälper till att bygga kalcium i benen. Men det behöver rätt nivå av vitamin K i kroppen samtidigt. (Förkalkning av blodkärl påverkar också: hypertyreoidism och hög tillförsel av enkla sockerarter, transisomerer av fettsyror och fosfor.)

Skyddar mot diabetes. Resultaten av studier som bekräftar detta är bland annat 30-årstestet som omfattar 10 000 finska barn från födsel till vuxen ålder. Barn som regelbundet tog vitamin D-tillskott hade nästan 90 procent  lägre risk för att utveckla typ 1-diabetes än de som inte fick detta vitamin.

Förhindrar astma. När nivån på vitamin D minskar ökar incidensen av astma, sjukdomsförloppet förvärras och frekvensen av dyspné ökar.

Den bästa naturliga källan till D-vitamin är fet och oljig fisk. I andra produkter – fläsk, äggulor, gul ost eller mejeriprodukter är mängden vitamin D för liten för att täcka kroppens behov. Det mänskliga behovet på D-vitamin visar på en dos av 800-1000 IE (20-25 μg)och under hösten och vinterperioden även 2000 IE (50 μg). Vid exponering för solen minskar däremot behovet ca två, tre gånger.

/Monika Kwiatkowska
dipl hudterapeut och biokemist med näringsspecialité samt dietist, Polen

Källor:
prof. dr hab. Iwona Wawer, Vitaminer D3 och K – hälsoeffekter, Food Forum 2/2017: 6-10
Bertone-Johnson E.R., Powers S.I., Spangler L. i wsp., Vitamin D supplementation and depression in the Women’s Health Initiative Calcium and Vitamin D Trial, American Journal of Epidemiology. 2011;176(1):1–13.
Booth S.L., VitaminK: food composition and dietary research, Food&Nutrition Research 2012. 56: 5505–5515.
GröberU.,SpitzJ.,ReichrathJ.,KistersK., HolickM.F. VitaminD: Update 2013: From rickets prophylaxis to general preventive healthcare. Dermato-Endocrinology. 2013, 5(3): 331–347.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.