Bruna fläckar, ojämn och flammig hudfärg som kan se ut som smutsfläckar orsakas mestadels av den ultravioletta strålningen från solen. UV-strålarna irriterar huden och påverkar pigmentcellerna (melanocyterna) att producera mer pigment och bli överaktiva. Inre orsaker till dessa pigmentförändringar kan vara hormonella störningar, graviditet, mediciner, p-piller och ärftliga anlag. Yttre orsaker kan vara hudirritationer, trauman eller syntetiska ämnen (t ex parfym). Fläckar orsakade av hormonella störningar kallas melasma. Det är vanligt förekommande och helt ofarligt men kan vara kosmetiskt mycket störande!

Solskador kallas också för photoaging. En stor del av hudens förtidiga åldrande beror just på solens påverkan. Hudtyp och mängd UV-ljus som huden exponerats för spelar också in. De kollagena trådarna i huden bryts ned och de elastina trådarna skadas av solens strålar. Fria syreradikaler bildas i huden och försämrar immunförsvar och hudcellernas uppbyggnad. Symtom på solskada kan vara både en förtjockning av huden som kan kännas läderartad men också en förtunning som kan få huden att kännas mycket skör. Pigmenfläckar men också pigmentbortfall. Ytliga små kärl och fina ådernät. Slapp hud och förstorade porer. Åldersvårtor, fjällande hudförändringar samt hudcancer.

Pigmentförändringar och ojämn pigmentering i huden kan sitta olika djupt ned i hudlagren. Det krävs en bedömning från fall till fall vilken metod och vilka produkter som bör användas för bästa resultat. På Emmakliniken finns följande metoder:

  • Kemisk peeling
  • Dermapen – microneedling
  • Cryopen
  • IPL Powerlite
  • cosmelan
  • melan tran3x
  • global eyecon

Läs mer om våra avancerade behandlingar här.

Tips på bra hudvårdsprodukter för behandling av pigmenteringar och solskador:

  • iS Clinical Innovative Skincare
  • mesoestetic

Livsstilsråd

Välj en kost rik på antioxidanter och C-vitamin från färgstarka bär och grönsaker, gärna jordgubbar och granatäpple. Antioxidanterna bekämpar de fria syreradikalerna effektivt. Upphettade tomatprodukter minskar enligt vetenskapliga studier risken för solskador betydligt. Ät gärna långsamma kolhydrater från frukt och grönsaker, baljväxter och fullkornsprodukter för att hålla blodsockernivån i balans. För mycket socker skapar en hormonell obalans i kroppen som bryter ned hudens kollagena och elastina trådar. Stärk hudens eget skydd genom bra kost!

Använd solskydd! Smörj in dig med en hög solskyddsfaktor när du är på stranden och glöm inte att smörja ofta. Använd kläder och hatt vid mycket stark sol och undvik att vara i solen mitt på dagen. Vatten, sand och snö reflekterar en stor mängd UV-ljus och effekten av bestrålningen blir mycket större. Även i skuggan utsätts huden för mycket UV-ljus.

Använd hudvårdsprodukter till ansiktet med solskyddsfaktor. Spf 15 brukar vara lagom till vardagsbruk men komplettera med en högre faktor om du vet att du ska exponeras för mycket UV-ljus.

Sola inte i solarium!