Rosacea är en vanlig hudförändring och förväxlas ofta med acne, vilket är helt felaktigt. Rosacean saknar de pormaskar som alltid finns hos acnehuden och sjukdomen drabbar endast ansiktet. Rosacean uppstår vanligtvis i 30-års åldern och drabbar oftast fler kvinnor än män och karaktäriseras vanligen av rodnader, ytliga kärl och värmande irritationskänsla. Huden är torr och känslig. Rosacean räknas som en kronisk sjukdom och lämnas den obehandlad ökar sjukdomsförloppet i intensitet. I svårare fall kan även ögonen drabbas och bli irriterade med en svidande och brännande känsla. Detta sjukdomstillstånd känns lättast igen på det “Fjärilserytem” (rodnad i form av en fjäril) som uppstår i ansiktet. I erytemet finns ofta synliga kärl, små plitor och acneliknade utslag, ögonirritation, sveda och irritation i huden, torra och plackliknande partier, förtjockad hud över näsan.

Det är oklart varför man drabbas av rosacea men det finns tendenser som visar på vissa ärftliga anlag och rubbningar i talgsäckarnas funktion. Blodkärlen i ansiktet påvisar en överkänslighet mot olika yttre och inre faktorer. Det finns egentligen ingen definitiv behandling utan främst symtomlindring och bromsning av sjukdomsförloppet.

På Emmakliniken finns följande effektiva metoder och hudvårdsprodukter för bästa resultat:

• Synchrolines medicinska och CE-märkta hudvårdsserie Rosacure
  • Kemisk peeling
  • iS Clinical Innovative Skincare
  • IPL Powerlite

Läs mer om avancerade behandlingar här.

Undvik uttorkande hudvårdsprodukter som starka tvålar och produkter med alkohol. Rosacean ger en otroligt känslig hud och bör behandlas med försiktighet! Undvik också faktorer som vidgar kärlen, t.ex starkt kryddad mat, snabba temperaturväxlingar, bastu, solljus, varma drycker och alkohol. Stress, hård träning och kortisoncremer kan utlösa rosacea. Det är viktigt att kartlägga vilka faktorer som triggar i gång rosacean hos den enskilde individen. Eftersom rosacean är en inflammatorisk hudsjukdom är det viktigt med en anti-inflammatorisk kost. Särskilt fettsyror som omega-3, -6, och -9 kan ha god invärtes effekt. Vid svårare fall behandlas rosacean även med antibiotika. Använd solskydd med hög faktor!