Akne och fet hud är en vanlig hudåkomma som både ungdomar och vuxna kan drabbas av. Det finns tyvärr inga “mirakelmetoder” som kan läka ut en akne helt och hållet. Med rätt klinikbehandling och en bra hudvård hemma kan vi avsevärt förbättra tillståndet samt motverka sidoeffekter som t.ex. ärrbildningar.

På Emmakliniken fokuserar vi på att behandla orsakerna till aknen framför symptomen. Vi kombinerar klinikbehandlingar med medicinsk hudvård för bästa resultat.

De fyra grundorsakerna till akne:
• Överproduktion av talg – ger en fet hud
• Överproduktion av förhorningsceller – sträv hudyta med inkapslingar
• Inflammation – rödflammig och irriterad hud
• Bakteriell kolonisation – “finnar” och akneutslag

Akne är en hudsjukdom som är mycket påfrestande och kan vara mycket smärtsam. Den påverkar även den psykiska hälsan och kan orsaka sociala begränsningar. Akne är hormonellt betingat och i viss mån finns ärftliga faktorer. Vid svårare fall behandlas akne med antibiotika.

Tidigare trodde man att kosten inte hade något samband med akne men senare års forskning har visat att denna uppfattning är felaktig. Undvik socker, vitt mjöl, läsk och godis. Eftersom snabba kolhydrater höjer blodsockernivån och samtidigt ökar insöndringen av insulin i blodet, påverkas den hormonella balansen. Fler androgener (manligt könshormon) frisätts och påverkar aknen negativt.

Ät i stället långsamma kolhydrater som grönsaker, fullkornsprodukter, frukt och magra proteinkällor som kyckling, fisk och skaldjur. Andra bra födoämnen för acnehuden är lax, spenat, äggula och tomater som innehåller vitamin A och betakaroten som har en läkande effekt på huden. Även zink är bra och finns i nötter, frön, skaldjur samt bönor.

Andra faktorer som påverkar acne negativt är rökning och stress. Vid stress insöndras hormonerna cortisol och adrenalin som stör den hormonella balansen i kroppen och androgenerna tar över.
Solljus kan ha en positiv inverkan på aknehuden men det är högst individuellt!