Hur påverkar träning din hud?

Om du vårdar din hy väl efter träningspasset så har regelbunden motion – oavsett din ålder – en nästan omedelbart föryngrande effekt på din hud. Ofta hänger träning även ihop med att vi äter bättre, mår bättre och sover bättre. Faktorer som alla påverkar hur din hud mår och ser ut.

Träning ökar blodcirkulationen och därmed näringstillförseln till huden. Detta hjälper produktionen av kollagen, kroppens eget protein som finns i huden och som ger huden dess spänst. Den ökade cirkulationen i huden hjälper också till att rensa ut slaggprodukter och vi får en klarare hud med mer lyster. Träning ger helt enkelt en friskt och rosig hud.

Måttlig kontinuerlig träning bromsar åldrande

Måttlig träning har en åldersbromsande effekt tack vare att den ökar cirkulationen i huden. Mer blod når då hudens yta och kan leverera näringsämnen som hjälper till att reparera små skador i hudcellerna. Den huvudsakliga reparationen av hudceller sker på natten och den förbättrade sömnkvalitet vi ofta får av träning har alltså stor föryngrande effekt.

Högintensiv träning kan ge slapp hud

Istället för att bromsa åldersprocessen kan en högintensiv träning, och i synnerhet löpning, faktiskt ge omvänd effekt och orsaka slapp hud. Detta på grund av att återkommande stötar från löpning kan bryta ner elasticitet och bindväv i huden, speciellt om du tränar så hårt att underhudsfettet i ditt ansikte försvinner.

Träning och olika hudtillstånd

Har du tendenser till att rodna lätt i ansiktet är rosigheten som följer med träning inte alltid önskvärd. Om du dessutom lider av rosacea, psoriasis eller annan inflammatorisk hudsjukdom kan tillståndet faktiskt förvärras, men över tid dominerar de positiva effekterna av träning över de negativa.

Den ökade blodcirkulationen i huden hjälper till att rensa ut gifter ur kroppen, även de toxiner som täpper till i porerna. Den ökade cirkulationen hjälper till att driva ut slaggprodukter och många med akne upplever att deras hud förbättras vid regelbunden träning.

Så här vårdar du huden när du tränar

Drick vatten, både under och efter ditt pass. Vätskebrist påverkar huden i form av torrhetsrynkor och glåmig hud. Se till att även återfukta din hud utifrån med en bra fuktkräm.

Efter träning gäller det att snabbt tvätta bort svett och talg som ligger på hudytan. Svett skapar nämligen en varm, fuktig miljö som gör att bakterier som orsakar akne trivs. Det hela förvärras om du bär makeup när du tränar eftersom du då skapar en sluten miljö för dina porer. Det bästa sättet att förhindra akne och oren hud på kroppen är att duscha direkt efter träningen och att använda löst sittande kläder i tyger som andas.

/Emma

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.