Rosacea – även kallad vuxenakne del 2 av 2

I förra veckan berättade jag om rosacea, ett kroniskt, inflammatoriskt tillstånd i huden. Det är vanligt att ha rosacea utan att vara medveten om det. Typiska tecken är rodnader, ytliga kärl och en brännande irritationskänsla. Idag följer jag upp med behandlingar och livsstilsråd.

Behandling av rosacea

Det finns ingen definitiv behandling för rosacea men flera välfungerande symptomlindringar. Medicinska behandlingen sker utvärtes med liniment och/eller kräm och vid svårare fall används antibiotika. Vanlig behandlingstid är 3-6 månader, ibland längre. Behandlingstiden kan kortas om medicinsk behandling kombineras med icke medicinsk. Kemisk peeling med mandelsyra är ett exempel, andra är laser och IPL – (intensivt pulsat ljus).

En bra hudvårdsrutin är ett måste, särskilt viktigt är solskydd med hög faktor, året om. Den skall inte bara skydda mot solen utan också mot klimatväxlingar, strålning, ventilation mm.

Rosacean ger en otroligt känslig hud och bör behandlas med försiktighet! Undvik uttorkande hudvårdsprodukter som starka tvålar och produkter med alkohol. Undvik också sådant som vidgar kärlen, t.ex. starkt kryddad mat, snabba temperaturväxlingar, bastu, solljus, varma drycker och alkohol. Stress, hård träning och kortisonkrämer är annat som kan utlösa rosacea. Faktorer som triggar i gång rosacean skiftar från person till person och det är viktigt att kartlägga vilka de är.

Rosacean är en inflammatorisk hudsjukdom och därför är viktigt med en antiinflammatorisk kost. Lax, grönsaker, baljväxter och nötter är några exempel. Rosacea kan orsaka mycket lidande. Det kan inte botas, bara lindras och bromsas i sin utveckling, därför är det viktigt att få tillståndet bekräftat och behandlat i god tid.

/Emma

20150913-faktaruta-rosacea-del-2