Enkel metod för borttagning av ådernät/kärlspindlar

Ådernät är spindelliknande utvidgade blodkärl i hudens yttersta lager. Det är vanligt på benen, men kan också förekomma i ansiktet.

Det kan vara lätt att ta miste på ådernät och åderbråck. Ådernät är tunna, ytliga och synbara bristningar i blodkärlen. De varierar i färg från rött till blå/lila. Orsaken till att man drabbas varierar. Det finns ärftliga faktorer men också hormonella. Det är vanligt att ådernät uppstår i samband med graviditet. Och sitter man stilla eller står mycket, till exempel i sitt jobb,  kan det också vara en bidragande orsak. En annan orsak kan vara bakomliggande åderbråck.

Ådernät – ett kosmetiskt problem

Ytliga ådernät kan förekomma i alla åldrar. Det är först och främst ett kosmetiskt problem – ådernät till skillnad från åderbråck ger aldrig upphov till smärta.

Den vanligaste behandlingen av ytliga ådernät på benen är injektioner med ett ämne som kallas Lidokainhydroklorid Glycerol. Detta ämne skadar blodkärlens inre väggar så att kärlen klibbar ihop och skrumpnar. Blodet måste då söka sig andra vägar och det blå ådernätet bleknar snabbt och försvinner.

Antal ådernät och storlek avgör

Injektionen görs med en mycket fin nål och gör inte särskilt ont. Man kan eventuellt uppleva en lite svidande känsla under själva behandlingen men den avtar snabbt. Antalet ådernät och storleken avgör hur många behandlingar som behövs.

Efter behandling bleknar ådernäten successivt och försvinner inom några veckor. Det är inte ovanligt att det behövs två till tre behandlingar innan man får det slutresultat som man är ute efter, och behandlingarna görs med 4-6 veckors mellanrum.

Efter behandlingen

Ådernätsbehandling innebär ingen konvalescens och du kan till exempel gå tillbaka till jobbet direkt efteråt.

Bra att veta är att ådernäten som har behandlats blir mer framträdande till en början. Först blir kärlet rött sedan blått, och övergår därefter  i brunt för att slutligen blekas bort inom sex till åtta veckor. Det kan också klia lite efter behandlingen, vilket är helt normalt.

Stödstrumpor första veckan – Vi rekommenderar att du använder stödstrumpor den första veckan.

För att minska risken för bestående pigmentering av huden ska du undvik att sola de närmaste veckorna. Undvik också att träna det första dygnet och bastubad under den första veckan.

Vår samarbetspartner leg ssk Marianne Andersson, Akademikliniken Norrköpingerbjuder alltid konsultation innan behandling.

Pris från 1 900 kr