Platelet Rich Plasma – PRP

”Vampyrmetoden”

PRP är inget annat än blodplasma med höga koncentrationer av blodplättar (trombocyter) och som innehåller minst 7 olika tillväxtfaktorer. En kraftfull blandning som stimulerar återuppbyggnad av ny vävnad och påskyndar läkning. Eftersom PRP utvinns ur klientens eget blod minimeras riskerna för infektion, allergiska reaktioner och andra oönskade sidoeffekter. Behandling med antiinflammatoriska mediciner skall avbrytas under behandlingstiden med PRP.

PRP är alltså en estetisk behandling som utnyttjar naturliga resurser dvs tillväxtfaktorer ur klientens eget blod för att stimulera hudceller att förnya sig eller att få stamcellerna kring hårsäckar att påverka hårsäcken att vidga sig och producera ett starkare och livskraftigare hårstrå men också att öka hårtillväxten. PRP är också bra mot irritation och klåda i hårbotten.
En naturlig och effektiv teknik utan tillsatser – det är kroppen självt som gör jobbet!

HUR GÅR BEHANDLINGEN TILL?
Ett venöst blodprov tas ur armvecket och samlas i ett slutet provrör som sedan centrifugeras under några minuter. De röda blodkropparna hamnar i botten på röret och plasman med blodplättarna överst. Plasman förflyttas sedan över till en spruta för att injiceras tillbaka i huden eller slussas ned i huden med hjälp av Dermapen4 – microneedling.

VILKA EFFEKTER?
Stimulera nybildning av kollagen och elastin i huden
Jämnare hudton och mer lyster
Minska rynkor och linjer
Reducera acneärr
Reducera bristningar
Reducera mörka ringar under ögonen
Minska håravfall och öka hårtillväxt, även vid transplantation av hårsäckar

PRP kan utföras på ansikte, hals, dekolletage och på händerna.

PRP-behandling görs som enstaka behandling eller en kur på 3 behandlingar med 4-6 veckors mellanrum. Därefter rekommenderas 1 behandling efter 9-12 månader.

OBS!
Denna behandling kan bokas först under april 2024. Maila info@emmakliniken.se för prisuppgifter eller boka tid för konsultation under BOKA.

KONTRAINDIKATIONER
Infektion i kroppen som behandlas med antibiotika/penicillin
Hudsjukdomar
SLE, porfyri, allergi
Cancer
Blodsjukdomar
Svåra metabola och systemiska sjukdomar
Blödarsjuka
Misstanke om sepsis

ATT TÄNKA PÅ INNAN BEHANDLING
Ingen Ipren eller Treo 5 dagar innan din behandling (alvedon går bra).
Undvik hälsokost som Omega 3 och rödbetsjuice 1 vecka innan behandling.
Du måste vara feberfri.
Undvik alkohol dagen innan din behandling

ATT TÄNKA PÅ EFTER BEHANDLINGEN
Det är normal att vara rodnad i huden och lätt svullen i 12-24 h
Låt behandlat område vara i minst 8 h
Ingen alkohol 24 h
Undvik hård fysisk träning 24 h
Undvik varma bad/jacuzzi eller bastu 24 h
Applicera ej brun-utan-sol 24 h
Undvik smink i 48 h
Använd milda hudvårdsprodukter under 5 dagar
Undvik sol och UV-strålning 2 v

KONSULTATION
Injektionsbehandling föregås alltid av en obligatorisk konsultation. Denna måste göras 48 timmar innan din bokade behandling. Vi rekommenderar en konsultation via telefon eller FaceTime. Du kan även boka en konsultation på kliniken. Denna regel gäller dig som är ny kund hos oss eller om det gått mer än 6 månader sedan ditt senaste besök.

Det är mycket viktigt att du dricker mycket vatten innan behandling så att blodet blir av hög kvalité.

OBS!